Kullanıcı Değerlendirmesi: / 15
ZayıfMükemmel 

Haydi hanımlar camiiye!

Hamd Alemlerin Rabbine, salât ve selam onun elçisi biricik Efendimiz (s.a.v.) üstüne olsun.
Rahman ve Rahîm olan Allah'ın adıyla...

Efendim bugün hassas bir konu üzerinde birşeyler yazacağız Mevla'nın izin ve inayetiyle inşaallah. Tarih boyunca yapılan bazı hataların günümüzde bilerek veya bilmeyerek nelere sebep olduğunu bir örnek ile işlemeye çalışacağız. Başlıktan da az çok anlaşılacağı üzerine konu "Hanımların camiiye/mescide gitmeleri" meselesi. Gerçi burda bir soru gelebilir akıllara bu bir meselemidir, mesele değil midir diye ancak yazı okunduğunda sanırım kafadaki bu istifham, cevabını bulacaktır inşaallah.

"İslam'da kadının yeri" üzerine çokca makale kaleme alınmıştır bugüne kadara tutup ben de burda bunu işleyecek değilim ancak imam olmam ve yaşanan bazı olayları üzülerek de olsa müşahede etmem sebebiyle mezkur konu üzerinde düşüncelerimi belirteceğim. Olaya ışık tutacak bir hadîs giriş yapalım:

"Kadınlarınızın mescidlere gitmelerine engel olmayınız. Onların evleri (ise) kendileri için daha hayırlıdır. (Ebû Dâvud)

Bu hadis-i şerife göre, kadının camiye gitmesi engellenmemekte ancak kendi evinde namaz kılmasının daha hayırlı olacağı açıklanıp, bu cihete teşvik söz konusu edilmektedir. Ancak uygulamaya dönüp baktığımızda -belli başlı büyük-merkez camiiler hariç- neredeyse tüm camiilerde erkek hakimiyeti söz konusu hatta işin daha garibi bu böyle benimsenmekte ve "camiiler erkeklerindir" düşüncesi halk arasında yayılmaktadır. Yaşadığım canlı bir örnek ile konuyu izahâta kavuşturayım.

"Günlerden birgün namazımı eda etmek üzere bir camiiye girdim camii büyük bir camii sayılır bu nedenle bayanlar da gelip-gidiyor camiiye rahatlıkla. Namazımı bitirip dışarı çıkarken bir bayan kardeşimiz de camiiye girmeye çalışıyordu yanımda duran yaşını epeyce almış bir amcamız o bayan gittikten sonra aynen şöyle  bir cümle sarfetti: "Fesüphanallah! Ne işi var bunların camiide gitsinler evde kılsınlar insanın aklını çeliyorlar."

Görüldüğü üzere olay oldukça vahimdi. Bu tek örnek mi değil elbette ancak örneklerden çok kafalarda bulunan yargı bizim dikkatimizi çekmeli "camii erkeklerin mekanıdır!" Bazı camiilerimizde hanımlara ait namaz kılma yeri bile bulmak zor oluyor. Bunu yıkmak tabii ki hanım kardeşlerimize kalıyor ama ne yazık ki bazı kardeşlerimiz daha birkez bir camiiye bile girmiş değil. Camii sadece namaz kılmak için değil ki. Peygamber (s.a.v.) Efendimizin asrında, mescidler sadece farz namazların eda edilmesi için inşa edilmiş değildi. Orada her türlü ilmi tedrisat, ictimai müzakereler, iç ve dış güvenliği alakadar eden hususlar konuşulup karara bağlanmaktaydı. Günümüzde bu kadar geniş özelliklere haiz olmasa da camiilerde birçok etkinlik yapılıyor ama hanımlar bunlardan ya bîhaber ya da erkeklerin hakimiyeti altında ezilme konumundalar. Peygamber Efendimizin (s.a.v.) asrında kadınlar mescide gitmekten yasaklanmamışlardı. Camiye gelirler ve en arka safta durup namazlarını kılarlardı. Resulüllah Efendimizin (s.a.v.), zevcelerini ve kızlarını bayram namazlarına götürdüğü İbn-i Abbas (r.a.) tarafından rivayet edilmiştir. O halde haydi hanımlar camiilere, yıkın bu düşünceleri, aşın bu engelleri, kucaklayın o güzel mabedleri, koklayın o eşsiz havayı. Camiilere kadınların da gelebileceğini, mabedlerin sadece erkeklerin değil kadınların da olduğunu haykırın dünyaya, tabii usulüne uygun. Bir itiraz gelebilir burda. Hocam kadınların camiiye gitmelerine engel olan birçok sebep var, onları ne yapacağız? Evet birtakım engeller mevcut ama bunlar bahane olamaz elimizden geldiğince bunları izale etmeye çalışacağız bunların bazısı bizi bazısı müesseleri ilgilendiriyor elbette onların da giderilmesi gerekiyor. Neler mesela bunlar:

Camii dizaynı hanımların rahatça gelebilecekleri-kalabilecekleri bir dizaynda olmalı, camiiye gidecek yolların emniyeti ve güveninirliği tam olmalı, kadınların erkeklerin ilgisini çekecek kılık-kıyafet-takı-ziynetler içerisinde bulunmamaları, erkeklerin kadınları rahatsız edecek davranış-sözlerden uzak durmaları.

İşte bu yazılanlar ve bahsedilenler ışığında hareket etmek yine size kalmış birşey, ben acizane bildiklerim ile hakkı tavsiye etmeye çalıştım. Unutmayın, ağlamak, sızlanmak, şikayet etmek asla çözüm değildir çözüm çoğu kez bize sunulmuştur.
Mevla hepimize ince anlayışı, derin kavrayışı, doğru amel işlemeyi, kendisinin razı olacağı bir kul, habibinin hoşnut olacağı bir ümmet olabilmeyi nasip eylesin. Âmin...

İlyas Uçar - Evvâh - Ebu Rudeyha
24.03.2009 - 22:47

Yorumlar (16)add
...
Yazan RüMeysa.M , Mayıs 18, 2010
tamam mesaj aLinmistir. Tesekkür ederim cevap verdiginiz için Rabbim Sizden Razi oLsun insaAllah...




Kötü kullanımı raporla
eksi oy
artı oy
Oylar: +0
...
Yazan İlyas Uçar , Mayıs 18, 2010
hadiste: "Onların evleri (ise) kendileri için daha hayırlıdır." deniliyor. Mesela normalde ilk safta durmak çok sevaptır ama cenaze namazında son safta durmak çok sevaptır. Bu da bunun gibi yani.
Kötü kullanımı raporla
eksi oy
artı oy
Oylar: +0
...
Yazan RüMeysa.M , Mayıs 18, 2010
tamam ama cemaatin sevabindan kaçmak deLiLik degiLmi ? hem madem öyLe kadinLarin çarsi-pazar (...) gibi yerLere gitmemesi gerekiyor öyLe mi?



Kötü kullanımı raporla
eksi oy
artı oy
Oylar: +0
...
Yazan İlyas Uçar , Mayıs 17, 2010
Ayette buyuruyor ki Mevla: "Fitne adam öldürmekten daha tehlikelidir."
Bunu göz önünde bulundurup hareket etmek en iyisi.
Kötü kullanımı raporla
eksi oy
artı oy
Oylar: +0
...
Yazan RüMeysa.M , Mayıs 17, 2010

evet hakLisiniz hemde çok hakLisiniz
size bir soru sorayim o zaman. DiyorLar ki eger kadin günaha sebeb oLacaksa evinde kaLsin gitmesin camiLere. Siz bu konuda ne düsünüyorsunuz?
Cevabini buLamadigim bi konu çünkü çok ceLiskiLi yani meseLa teravih namazLarda namaz sonrasi bütün erkekLer caminin cikisinda bekLiyorLar ( nedense!!!) yani gitsek rahatsiz ediLiyoruz gitmesek teravih namazini kilamiyoruz. hanimLarin gitmesi gerekiyormu böyLe bir durumda?


Kötü kullanımı raporla
eksi oy
artı oy
Oylar: +0
...
Yazan İlyas Uçar , Kasım 28, 2009
Amin inşaallah kardeşim Rabbim müstefid olanlardan eylesin.
Kötü kullanımı raporla
eksi oy
artı oy
Oylar: +0
...
Yazan munis_kul , Kasım 23, 2009
s.a. hocam emeğinize sağlık çok güzel bir konuya değinmişsiniz..
"..Camii dizaynı hanımların rahatça gelebilecekleri-kalabilecekleri bir dizaynda olmalı, camiiye gidecek yolların emniyeti ve güveninirliği tam olmalı, kadınların erkeklerin ilgisini çekecek kılık-kıyafet-takı-ziynetler içerisinde bulunmamaları, erkeklerin kadınları rahatsız edecek davranış-sözlerden uzak durmaları.." camilerde en çok ihmal edilen şeylerden biri de hanımların giriş çıkış yerlerinin uygun olmaması bu nedenle çoğu zaman camilere gidemiyoruz..

ayrıca yazınızda belirttiğiniz:"..Resulüllah Efendimizin (s.a.v.), zevcelerini ve kızlarını bayram namazlarına götürdüğü İbn-i Abbas (r.a.) tarafından rivayet edilmiştir.." bizim de bayram namazlarına camiye gidebileceğimizi bilmiyordum..Bütün paylaşımlarınız için Allah ebeden razı olsun..baki slmlar..
Kötü kullanımı raporla
eksi oy
artı oy
Oylar: +2
...
Yazan İlyas Uçar , Mayıs 17, 2009
İnşaallah kardeşim hanımların evde kılması da çok güzel ama bu ezici fikrin kırılması için de bir hareket şart bence.
Kötü kullanımı raporla
eksi oy
artı oy
Oylar: +0
...
Yazan azade_ , Mayıs 17, 2009
Allah razı olsun Hocam güzel konuya temas etmişsiniz. Camilerimizde ki o manevi havayı huzuru biz bayanlarında soluması lazım cok ihtıyacımız var o havaya gercekten. .
Büyük Camilerımızde (yapı olarak ) normal karsılanıyor ama kucuk Camilerımızde farklı bi bakış alıyoruz namaz kılmak için gırerken. Değişmesi umudu ile.. Vesselam
Kötü kullanımı raporla
eksi oy
artı oy
Oylar: +1
...
Yazan İlyas Uçar , Nisan 27, 2009
Amin inşaallah kardeşim ayağımızı sırat-ı mustakimde sabit kılsın
Kötü kullanımı raporla
eksi oy
artı oy
Oylar: +0
...
Yazan qwerty35 , Nisan 27, 2009
Hoşbulduk. Allah (c.c.) bizleri aşırı gitmekten korusun.
Kötü kullanımı raporla
eksi oy
artı oy
Oylar: +0
...
Yazan İlyas Uçar , Nisan 27, 2009
Aleykumusselam hoşgeldiniz kardeşim birçok alanda ve düşüncede yanlışlık olduğu gibi bu konuda da hatalar mevcut Allah ıslah eylesin bizleri.
Kötü kullanımı raporla
eksi oy
artı oy
Oylar: +0
...
Yazan qwerty35 , Nisan 27, 2009
S.A. Yanlış bilmiyorsam Peygamberimiz (s.a.v.)zamanında erkekler, çocuklar ve kadınlar ard arda namaz kılarlarmış. Şimdi ise dediğiniz gibi camîîler erkeklerin tekelinde. Farz olan ibadetler de cinsiyet ayrımı olmadığına göre bayanlar, camîî içinde, kendilerine ayrılmış olan yerlerde pekala ibadetlerini yapabilme. Affınıza sığınarak bu konuda şunu da sölemek isterim ki haımlar Cuma Namazını da camîî de eda etmeli. Tabi böyle bir konuda fetva vermek benim haddim değil. Ama Cuma Namazı da farz namazı olduğu ve farz namazlarının müslüman ve aklı başında olan (cinsiyet ayrımı gözetilmeksizin) herkese farz olduğun göre hanımlarda camîî de kendilerine ayrılan yerlerde Cuma Namazına katılmalıdır. İnşallah toplum olarak bu gerçeği çarçabuk anlarız. Selam ve sevgilerimle.
Allah'a emanet olun.
Kötü kullanımı raporla
eksi oy
artı oy
Oylar: +2
...
Yazan İsmet , Mart 31, 2009
İnce ama muhim bir konu ne yazık demekle çözülmüyor ama ne yazık böyle durum bu işin kadını erkeği yok aslında ama işte kadınlar biraz geride gibi bu kulvarda
Kötü kullanımı raporla
eksi oy
artı oy
Oylar: +0
...
Yazan İlyas Uçar , Mart 24, 2009
Din sadece bilmekle, anlatmakla değil yaşamakla yükselir İslam yüce bir dindir onu yücelerde tutmayı Mevla nasip etsin cümlemize.
Kötü kullanımı raporla
eksi oy
artı oy
Oylar: +0
...
Yazan sessiz liman , Mart 24, 2009
amin hocam ama boyle insanların duşuncelerını yıkmak biraz zor ama inş dogruyu anlamalarını gosterırız bu yazıyı özellıkle camılere asmak lazım erkek kardeslerımızın goreceklerı yerlere
Kötü kullanımı raporla
eksi oy
artı oy
Oylar: +1
Yorum ekleyebilmeniz için giriş yapmanız gerekiyor. Henüz bir hesabınız yoksa lütfen kayıt olun.

busy