İlyas Uçar - Ebû Rudeyha - Evvâh

Arapça Dersleri-13: Mâzi-Muzâri Fiiller

E-posta Yazdır PDF
Kullanıcı Değerlendirmesi: / 672
ZayıfMükemmel 

Değerli kardeşlerim bu dersi Konya'dan bir kardeşimizin isteği üzerine hazırladım. Sitemizde "mazi fiil çekim" tablosu daha önceden verilmişti ancak bu kardeşimiz mâzi (geçmiş) fiil ile muzari (şimdiki, geniş) fiilleri bir arada görmek istemiş o yüzden bu dersi hazırladım

Öncelikle bu fiilleri tanımlayalım:

1. Mâzi (Geçmiş zaman) Fiil: Türkçe'de de kullandığımız şekliyle geçmiş zamanı ifade eden fiildir. Yaptı, etti, gitti, bitti vs. gibi...

2. Muzâri (Geniş, şimdiki zaman) Fiil: Türkçe'de ayrı ayrı olmasına rağmen Arapça'da şimdiki zaman ve geniş zaman hatta yerine göre gelecek zaman bu fiil ile oluşturulur. Yapıyor, yapar, yapacak, ediyor, eder, edecek vs. gibi...

Not: Fiillerin zamanları sadece bu ikisinden ibaret değildir. Konunun anlaşılması için ilk başta bu fiillerin iyi öğrenilmesi hatta ezberlenmesi gerekiyor. Diğer fiil zamanları ilerde anlatılacaktır.
Mâzi Zaman
Okunuşu Manası Muzâri Zaman
Okunuşu
Manası

نصر

Nasara Yardım etti

ينصر

Yensuru Yardım eder, ediyor

كتب

Ketebe Yazdı

يكتب

Yektübü Yazar, yazıyor

شرب

Şeribe İçti

يشرب

Yeşribu İçer, içiyor

ذهب

Szehebe Gitti

يذهب

Yeszhebü Gider, gidiyor

قتل

Qatele Öldürdü

يقتل

Yeqtülü Öldürür, öldürüyor

عمل

Amele Çalıştı

يعمل

Ya'melü Çalışır, çalışıyor

علم

Alime Bildi

يعلم

Ya'lemü Bilir, biliyor

نجح

Neceha Başardı

ينجح

Yencihu Başarır, başarıyor

حسن

Hasüne Güzel Oldu

يحسن

Yahsünü Güzel olur, oluyor

ضرب

Darabe Vurdu

يضرب

Yadribu Vurur, vuruyor

سأل

Seele Sordu

يسأل

Yeselü Sorar, soruyor

اكل

Ekele Yedi

يأكل

Ye'külü Yer, yiyor

خرج

Kharece Çıktı

يخرج

Yakhrucü Çıkar, çıkıyor

دخل

Dekhale Girdi

يدخل

Yedkhulü Girer, giriyor

İlyas Uçar - Evvâh - Ebu Rudeyha

Önemli not: Kaynak belirtmeden (ç)almak kul hakkına tecavüzdür. Lütfen ilme ve emeğe saygılı olalım.

Yorum ekle


Güvenlik kodu
Yenile

Yorumlar   

 
0 #89 eliff1234 13-11-2014 05:53
Sagolun cok yardimci oldunuz allah razi :-) olsun
 
 
0 #88 muhammed kılıç 12-11-2014 17:10
Hocam kul hakkıdır demişsiniz içim rahat etmedi alıntı yapmadım sadece burdan yarınki arapça sınavım için çalıştım.Allah razı olsun konuyu kavradım :D
 
 
+3 #87 İlyas Uçar 08-06-2014 13:40
Rasim hocam hayrını görün ben de Etimesgut'ta oturuyorum :)
 
 
+4 #86 Rasim şenol 08-06-2014 10:34
Hocam çok güzel bir iş çıkarmışsınız.A LLAH. Razı olsun.oğlum imam hatip lisesine yeni başladı.arapça Dersi zayıf inşaallah istifade eder.kendimde din Görevlisiyim ankarada etimesgut feyzyllah camii müezzin kayyımı olarak çalışıyorum. daima size dua edeceğim.
 
 
+2 #85 kübra akın 28-05-2014 09:54
Çok güzel buuu :-)
 
 
+9 #84 İlyas Uçar 05-05-2014 11:48
sude kardeşim bir arkadaşın isteği üzerine hazırlamıştım bunu o zaman sadece mazi muzari istemişti o yüzden böyle oldu.
 
 
+5 #83 sudeduygu8 01-05-2014 19:35
çok güzel keşke emiride kullansaydınız
 
 
+5 #82 aylanur 28-04-2014 18:38
çok güzelmişş :lol:
 
 
+6 #81 FurkanNN 27-04-2014 09:42
Saolun hocam güzel bilgiler bunlar
 
 
+6 #80 emrekilis 17-04-2014 17:54
ALLAH RAZI OLSUN... :-)
 
 
+9 #79 ahmet sena şirin 16-04-2014 18:31
idare eder
 
 
+5 #78 bekir duran 06-04-2014 15:21
Sa ilyas abi
 
 
+9 #77 bekir duran 06-04-2014 14:54
Emir fiili.yokmu
 
 
+10 #76 döndü tuğba 23-03-2014 18:00
çok faydalı
 
 
+8 #75 gulermelik 23-03-2014 16:32
gerçekten çok işime yaradı ama daha açıklayıcı olsaydı daha iyi olurdu
 
 
+9 #74 Bilal Tunç 18-03-2014 18:59
hocam mazi fiil çok iyi olmuş ama muzari fiilleri öznelere göre ayırt edilmeli diye düşünüyorum :-)
 
 
+9 #73 mırac yıldırım 01-03-2014 20:24
yaa kardes burda muzarıyı ezberlemek ıcın bı kolaylık yok mu bı yardımm lutfenn
 
 
+7 #72 İlyas Uçar 22-02-2014 20:09
Alıntılandı elazizli:
selamünaleyküm nasara nın muzarisi yensuru oluyorsa zehebe fiilinin de yezhülü olması lazım ama yezhebü demişsiniz

her kelime aynı kalıptan olmuyor ilerki konulara bakabilirsiniz
 
 
+9 #71 ariffe 08-12-2013 22:31
slm valla gecen kopyaladım yapıştırdım dersimi yaparken helal edin alt yazıyı sonradan fark ettim
 
 
+9 #70 elazizli 18-11-2013 04:05
selamünaleyküm nasara nın muzarisi yensuru oluyorsa zehebe fiilinin de yezhülü olması lazım ama yezhebü demişsiniz
 
 
+10 #69 İlyas Uçar 31-10-2013 10:23
tüm fiilleri yazmak imkansız kardeşim ben örnek olsun diye bu kadar yazdım
 
 
+8 #68 emre erdoğdu 31-10-2013 09:50
güzelde daha fazla olmalı yinede teşekkürler :)
 
 
+16 #67 İlyas Uçar 07-10-2013 12:02
tablolar blümünde var kardeşim
 
 
+11 #66 esma er 07-10-2013 10:06
mazi fiil çekimlerini kaçıncı derste vermiştiniz göremedim
 
 
+20 #65 İlyas Uçar 24-05-2013 14:36
muzarilerin de okunuşu ve anlamları yazıyor kardeşim
 
 
+20 #64 lise 1 öğrencisi 24-05-2013 14:14
Hocam telden girdim siteye maziyi yazdim calismak icin mealleri ile birlikte muzariyide yazicam ama sadece arapcalari gozukuyor anlamlari degil orneklerin sirasiyla meallerini verirmisiniz. Şimdiden teşekkürlee
 
 
+20 #63 İlyas Uçar 15-05-2013 13:37
Şuraya bakabilirsiniz: http://www.ilyasucar.com/arapca-ogreniyorum/1721-arapca-tavsiye-kaynaklar.html

Mevla cümlemizden razı olsun
 
 
+13 #62 Hayrettin19 15-05-2013 13:32
Allah razı olsun .Çok emek vermişsiniz. Başkaca önereceğiniz site veya doküman var mı. Yoksa bu dersler Arapçayı öğrenmek için yeterli midir
 
 
+10 #61 İlyas Uçar 11-05-2013 15:32
derslere bakarsan onları da tamamlayabilirs in kardeşim.
 
 
+11 #60 makarco 11-05-2013 15:07
hocam allah razı olsun odevim vardı 20 kelime idi 6 kelıme kaldı 6 kelime daha ekleye mez mısınız :-)